Військові гелікоптери, корупція та загрози національній безпеці: під слідством перебувають депутат Копитін та бізнесмен Мілешко
Журналісти-розслідувачі виявили зв'язки між народним депутатом Ігорем Копитіним, який входить до складу Комітету Верховної Ради з питань національної безпеки, оборони та розвідки, та бізнесменом Романом Мілешком. Слідчі виявили, що Мілешко має зв'язки з громадянами Росії, фірмами, що перебувають під санкціями США, та особами Грузії, які перебувають у санкційному списку України. ЗМІ почали повідомляти про нові випадки неправомірних дій, пов'язаних з державними контрактами в авіаційному секторі.
Редакційна команда має документи, зображення та записи, що ілюструють давню співпрацю між Копитіним та Мілешком — партнерство, яке виявилося потенційною загрозою національній безпеці під час триваючого конфлікту.
У попередніх розслідуваннях розглядалися зв'язки з країною-агресором, зокрема компанії, які прямо чи опосередковано пов'язані з Романом Мілешком:
- ТОВ «НЗОПЕРАЙШИНС»;
- ПАТ «Авіакомпанія «Константа»»;
- ТОВ «КСЕНА»;
- Компанія вільної зони – “EXPEDITION AVIATION (FZC)” Об'єднані Арабські Емірати.
Крім того, варто звернути увагу ще на дві компанії, пов'язані з Романом Мілешком:
- ТОВ НВФ «МС АВІА-ГРЕЙД»;
- ТОВ “ІНКОМПАС”.
Невиконаний контракт на вертоліт: чотири з десяти
Для Сухопутних військ Збройних сил України наявність достатньої кількості військово-транспортних гелікоптерів типу Мі-8 МТ (MTV) є надзвичайно важливою. Ці літаки не лише відповідають за транспортування військ та припасів до передової, але й здатні перевозити важке озброєння. Однак багато з цих гелікоптерів спочатку були цивільними моделями, що вимагало термінової переналаштування та озброєння після початку повномасштабного вторгнення Росії.
У грудні 2022 року ТОВ «МС АВІА-ГРАД» отримало державний контракт на модернізацію десяти бойових гелікоптерів Мі-8МТ. Проте компанія відклала виконання контракту, не давши жодних результатів протягом шести місяців. До кінця терміну дії контракту військовим було поставлено лише чотири (!) гелікоптери, без вичерпної специфікації чи підтвердження виконаних робіт. У документах немає жодної інформації щодо закупівлі чи встановлення озброєння. Схоже, що компанія ніколи не мала наміру виконувати контракт у повному обсязі.
Контракт був структурований таким чином, що зміни до його умов можна було вносити з мінімальним контролем. Як наслідок, військові отримали менше половини з десяти гелікоптерів, запланованих спочатку, з невизначеним станом бойової готовності.
У документах приймання-передачі не зазначено виконані роботи, придбане обладнання для встановлення та чи було взагалі придбано якесь обладнання; специфікація обмежувалася початковою версією контракту від 22 грудня 2022 року, що стосувалася десяти літаків. Крім того, під час передачі чотирьох вертольотів Мі-8МТ від ТОВ «СВФ «МС АВІА-ГРАД» до Центрального управління авіаційного та протиповітряного забезпечення відсутній детальний перелік наданих послуг, виконаних робіт та пов’язаних з ними витрат. Таким чином, неможливо встановити обсяг модифікацій, внесених до чотирьох вертольотів.
Здавалося б, замовник — Центральне управління авіаційного забезпечення та експерти армійської авіації — повинні були мати суттєві претензії до підрядника, ТОВ «НВФ «МС АВІА-ГРАД». Однак таких претензій так і не надходило. Чи відіграв у цьому роль лобіста бізнесу народний депутат Ігор Копитін, пов'язаний з бізнесменом Мілешком, — це питання, яке потребує розслідування правоохоронними органами.
Контракти на мільярд доларів — без конкуренції та результатів
Вже маючи контракт на суму майже півмільярда, за яким протягом шести місяців не було досягнуто жодного прогресу, а Командування сил логістики ще не отримало жодного озброєного гелікоптера з десяти замовлених, ТОВ «НВФ «МС АВІА-ГРАД» підписує додаткові контракти з Міністерством оборони без будь-яких конкурентних торгів:
- Серпень 2023 року – контракт на 1,005 млрд гривень;
- Вересень 2023 року – контракт на 174 млн гривень;
- Листопад 2023 року – контракт на 335 млн гривень.
Це лише «найбільші» контракти, пов’язані з армійською авіацією; також були угоди з Національною гвардією України та різними військовими частинами Повітряних сил Збройних Сил України.
Контракти без конкурсу та зі збільшеними термінами виконання
Як працює ця система, і які жахливі наслідки вона мала для обороноздатності України? Давайте розглянемо часові рамки.
Контракт з державним підприємством Укроборонпрому “Конотопський авіаремонтний завод “АВІАКОН” від 22 вересня 2023 року на аналогічні роботи щодо мілітаризації трьох гелікоптерів було укладено на конкурсній основі. Терміни виконання робіт – 30 листопада 2023 року та 15 грудня 2023 року. Від підписання контракту до його розірвання та передачі гелікоптерів минуло лише 69 та 84 дні відповідно.
Натомість, аналогічний контракт на мілітаризацію гелікоптерів, укладений з ТОВ «НВФ «МС АВІА-ГРАД» з оточення Мілешка, вартістю 489,6 млн гривень, був укладений без конкурсу чи тендеру. Цей контракт було підписано 22 грудня 2022 року, а термін ремонту встановлено на 30 листопада 2023 року. Судові матеріали свідчать про справу проти ТОВ «
Источник: kp.ua