Свято Івана Купала в Луганській області: кожен мав очистити себе вогнем, водою та рослинами

Свято Івана Купала в Луганській області: кожен мав очистити себе вогнем, водою та рослинами - INFBusiness

Святкування Івана Купала на Луганщині: Усі мали очистити себе за допомогою вогню, води та рослин 22.06.2025 09:00 Укрінформ На споконвічній землі України люди різного віку брали участь у традиціях, пов'язаних з одним із найдавніших свят.

У Луганській області, зокрема в Біловодському районі, який у 2020 році був приєднаний до Старобільського, шанували традиційні звичаї. Мешканці жили тут, ніби в Океанії, де природа, недоторкана зовнішнім світом, зберігала надзвичайні види, які давно зникли в інших місцях планети.

Свято Івана Купала в Луганській області: кожен мав очистити себе вогнем, водою та рослинами - INFBusiness

ЩО ТАКЕ ПІВЕНЬ?

«Івана Купала — одне з найдавніших аграрних свят. За народним повір’ям, цього дня сонце сходить натхненно. Квіти та трави досягають своєї пікової сили, а хліб дозріває в степу… На Купала, перед жнивами, кожен мав бути осяяний та наповнений енергією сонця, рослин, вогню та води, чия сила досягає свого апогею в цей час. У цю святкову ніч здається, що всі небесні сили обсипають землю, даруючи найпліднішу силу її врожаїв. Купальський вогонь спопеляє всю злобу, а вода цієї ночі дарує людям приплив бадьорості та життєвої сили».

Свято Івана Купала в Луганській області: кожен мав очистити себе вогнем, водою та рослинами - INFBusiness

Так починається лист Віри Аннусової, місцевої історикині з Луганської області. Лист читається як складний сценарій, що детально описує святкування Івана Купала в її улюбленому Біловодському районі.

Свято Івана Купала в Луганській області: кожен мав очистити себе вогнем, водою та рослинами - INFBusiness

«Люди з нетерпінням готувалися до цього свята, передчуваючи його прихід. Усі, від найменшого до найстаршого, бажали взяти участь у купальських обрядах. Протягом двох-трьох днів вони клали пучок прострочених лікарських трав і поленсу у священний куточок оселі, щоб поглинути весь негатив, що вторгся, як непроханий гість. Невикористані сухі трави та амулети, що втратили своє значення, клали у вогнище, створюючи високе полум’я, а поленсу несли на свято, щоб її спалили у купальському вогнищі».

Це відкриття досить нове; принаймні, автор цієї статті ніколи не чув про таку підготовку до свята. Традиційно вони розпалювали багаття, запалювали його, перестрибували через полум'я та пускали вінки за течією… Я вперше зіткнувся з козюбою. Її не слід плутати з коцюбою, хоча остання справді асоціюється з вогнем. Козуба — це плетений кошик. Люди, які з різних причин не могли бути присутніми на святі, клали туди прострочені лікарські трави. Міцні юнаки носили козюбу вулицями.

Свято Івана Купала в Луганській області: кожен мав очистити себе вогнем, водою та рослинами - INFBusiness

— Як казали старі, такі трави не можна викидати у сміття, — зазначає Віра Андріївна. — Їх слід спалювати або у купальському вогні, або на Семена, коли розпалюється піч. Невикористані амулети також клали в козюбу. За формою вона нагадувала ліхтар. Купальське вогнище створювали, закопуючи в землю жердину завтовшки з руку, зверху клали козюбу, наповнену сухими травами, а основу накривали дровами. Коли її запалювали (можливо, якась форма містицизму), здавалося, ніби вогонь танцює по жердині, щоб дістатися до козюби, запалюючи її. Дійсно вражаюче видовище. Коли приїжджали іспанці, вони були захоплені та розпитували про молитви, які ми читали, що спричинили таке запалювання вогню.

Свято Івана Купала в Луганській області: кожен мав очистити себе вогнем, водою та рослинами - INFBusiness

«На світанку вони готували вінок-кошик зі свічкою для свята, щоб вшанувати пам’ять своїх померлих родичів. Люди вірили, що їхні душі святкують це свято разом з нами. З турботою та любов’ю жінки та дівчата виготовляли квіти та кіснички, щоб прикрасити козюбу, Купало та Морену. Під час свята стрибки через купальські вогнища — траву та полум’я — були обов’язковими для всіх. Навіть маленьких дітей та хворих переносили через полум’я, щоб очиститися. Після єднання вогню та води всі мали помити руки та ноги в цілющих водах. Прогулянка по нічній купальській росі також була обов’язковою для всіх. Відмінною особливістю свята Купала була його здатність об’єднувати все село: від старшого до молодшого. Це було тому, що в цю ніч кожен мав очиститися водою, вогнем та рослинами, щоб забезпечити своє здоров’я на весь рік».

Свято Івана Купала в Луганській області: кожен мав очистити себе вогнем, водою та рослинами - INFBusiness

ЯК ВОНИ ШАНУВАЛИ КУПАЛУ ТА МОРЕНИ

Віра Андріївна розповідає, що починаючи з полудня юнаки готували місце для будівництва вогняних стовпів: Купала, Морена, Іван-Сонце. Увечері жінки та дівчата збиралися, щоб плести вінки та прикрашати Купало. Працюючи, вони співали купальських пісень. Вона зазначає, що перед заходом сонця купальський вогонь переносили на місце святкування. Четверо чоловіків зі смолоскипами несли вогонь до вогнища, утворюючи «сонячне сплетіння». Усі збиралися навколо та голосно співали:

«Вогонь, вогонь, запали,
Вклонися темній ночі,
Щоб сонце зійшло над горою,
«Щоб зібрання могли насолодитися».

— Фестиваль вів людина, яку дуже шанували в селі, — продовжує розповідь місцевий історик. — Спочатку

Источник: www.ukrinform.ua

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *