Почавши з кавоварки за 600 євро, подорож привела до шести закладів із виробництвом вартістю 2 мільйони доларів у центрі Києва. Співзасновниця мережі кондитерських «Мед» і пекарень «Завертайло» написала книгу про свій підприємницький шлях. Forbes Україна ділиться уривком.
Підпишіться, щоб отримувати щоденні електронні листи з останніми статтями та головними новинами від Forbes Україна.
Дякуємо за підписку. Підпишіться
Анна та Стас Завертайло започаткували свій бізнес у 2008 році з серії кавових машин. «Я вважаю, що ми були піонерами в Києві, впровадивши преміальну арабіку в кавомашини та створивши колл-центр обслуговування клієнтів», — розповідає Анна Завертайло у своїй книзі «Кисло-солодкий бізнес». Подружжя придбало свій перший апарат за 600 євро, і за рік їх мережа розширилася до 15 місць.
Слідом за кавовими машинами сім’я Завертайло розширилася на мережу фреш-брів, зокрема кав’ярні на Контрактовій площі. Коли один кіоск почав заробляти 10 тисяч доларів на місяць, подружжя задумалося про відкриття своєї першої кав’ярні, зазначає Завертайло. До 2014 року вони керували міні-кафе Coffee Nostra у 15 бізнес-центрах Києва.
Компанії популярної категорії Дата 13 лютого «Абсурдна ситуація». Зеленський ввів санкції проти Порошенка, Жеваго, Коломойського та Боголюбова. З якими ризиками вони стикаються в бізнесі?
Через десятиліття Завертайло впізнають перш за все своїми ресторанними підприємствами – мережею кондитерських «Мед» і пекарнями «Завертайло». Подружжя керує шістьма майданчиками разом із виробництвом у центрі міста, у яке вони вклали 2 мільйони доларів власних коштів, як зазначено в книзі.
«Протягом нашого ділового шляху, як спочатку, так і зараз, ми стикаємося з помилками», — пише Завертайло. «Ці помилки служать основним досвідом, який формує наш характер і допомагає нам розрізняти, що є ефективним, а що ні». Подружжя зіткнулося з проблемами, зокрема закриттям двох підприємств. Одна не змогла відшкодувати десятки тисяч євро інвестицій, а інша понесла витрати, які вдвічі перевищували доходи.
Як уроки з цих невдач допомогли вам пізніше? Forbes Україна представляє уривок із книги «Солодкий несолодкий бізнес», яка вже доступна для попереднього замовлення у видавництві «Стретович».
Книгу «Солодка і несолодка справа» авторства Анни Завертайло можна попередньо замовити у видавництві «Стретович». Фото Стретовича
Проекти, які ми закрили
Іноді ми повторюємо одні й ті самі помилки багато разів, перш ніж нарешті скоригувати свої дії. Це фундаментальний компонент навчальної подорожі. Якщо ми зазнаємо інтенсивного емоційного досвіду, особливо негативного, через помилку, наш розум буде прагнути уникнути цього в майбутньому.
Однак, коли йдеться про неоднозначність у формулюванні концепції чи помилки у виборі місця, я не відношу їх до категорії помилок. Вони представляють лише коригувальний досвід. Ми стикалися з багатьма подібними на перших днях нашого бізнесу. Зокрема, ми закрили два проекти.
Першою була концептуальна кондитерська «Кохані», що в ТЦ «Глобус» на Майдані, де ми пропонували еклери. Ми витратили багато часу на розвиток цього закладу, але його швидко закрили, інвестиції становили приблизно 90 000 євро.
Тоді я був зосереджений на розвитку нашої першої мережі кав’ярень Coffee Nostra і дуже хотів укласти контракт із бізнес-центром «Подол Плаза». Було приміщення під кав’ярню, яка за прогнозами була високорентабельною, тому ми зі Стасом дуже хотіли придбати це місце. Власником бізнес-центру був забудовник іншого торгового центру «Глобус», який він також прагнув заселити. У підсумку менеджер, з яким ми вели переговори, зазначив, що власник здасть нам приміщення в «Подол Плаза» тільки в тому випадку, якщо ми відкриємо заклад і в «Глобусі».
Ми погодилися, бо були впевнені