Топ-10 українських п'єс, народжених війною

Топ-10 українських п'єс, народжених війною - INFBusiness

Топ-10 українських вистав, народжених війною Три люті роки 20.02.2025 09:45 Укрінформ У театральних колах з’явився новий жанр вистав, які переосмислюють російсько-українську війну

У імпульсі, який поступово посилювався з 2014 року, завершившись значним сплеском із початком повномасштабного вторгнення, нова категорія вистав увійшла до репертуару українських театрів, фіксуючи, рефлексуючи та переосмислюючи російсько-українську війну. За три роки, починаючи з 24 лютого 2022 року, відбулося близько сотні театральних екранізацій творів, створених безпосередніми учасниками конфлікту. Крім того, було створено численні інші п’єси та перформативні читання.

Ми склали список найвизначніших вистав, народжених війною.

«Я – норма», режисер Оксана Дмитрієва, Харківський державний академічний театр ляльок ім. В. А. Афанасьєва.

Знаковим твором у царині відображення перших днів навали є п’єса драматурга Ніни Захоженко «Я нормальна». Вистава дебютувала в репертуарі Харківського театру ляльок 1 липня 2022 року, а згодом повністю або частково потрапила до репертуарів театрів Києва, Кам’янського та Дніпра.

Топ-10 українських п'єс, народжених війною - INFBusiness

Вистава “Я – норма” в київському “Театрі на СОЛОм'янці” (режисер Олексій Боровенський)

Події «Я нормальний» відбуваються в Бучі напередодні та в перші дні війни, де сувора реальність жорстоко вторгається в життя чотирьох сімнадцятирічних підлітків. Ще за день до цього вони «зависали» в соцмережах, готувалися до ЗНО, будували плани на майбутнє та переживали молоде кохання, але початок повномасштабного вторгнення розділив їхнє життя на чіткі сегменти «до» та «після».

Діалог п’єси щирий, але позбавлений зайвої мелодрами – він служить відвертим відображенням сучасних підлітків, їхнього погляду на війну, де кожен герой унікально переживає травматичний досвід і робить індивідуальний вибір.

Екранізацію «Я — норма» за цим твором також поставили у київському «Театрі на СОЛОм’янці» (режисер Олексій Боровенський)

«Twitter Trends», режисер Слава Юшков, «Дикий театр»

З початком російського вторгнення життя українців зазнало глибоких змін, і прагнення зрозуміти нашу нинішню ідентичність стало життєво важливим як для тих, хто на фронті, так і для тих, хто вдома. Слава Юшков написав виставу «Twitter Trends» і сам її поставив, спочатку представивши її в експериментальному форматі влітку 2023 року в Національному академічному театрі імені Лесі Українки. До січня 2024 року «Twitter Trends» перетворився на повноцінну виставу в репертуарі «Дикого театру».

Топ-10 українських п'єс, народжених війною - INFBusiness

«Twitter Trends» на сцені Національного академічного театру імені Лесі Українки

Три персонажі представляють архетипічних сусідів у багатоповерховому будинку, який зазнав удару, а сюжет розгортається в очікуванні порятунку.

Ця трагікомедія фіксує досвід українців серед повномасштабного вторгнення. Він відображає складні обставини, представлені без драматизації та прикрас, але зберігаючи право на надію. Автор намагається відобразити складні почуття, які викликає війна. Страх, гнів, безпорадність, іронічна оборона, розпач, заборона на радість, прагнення до життя та допомоги – це лише деякі елементи цієї емоції, яку важко визначити, але яку можна сформулювати у спробі витерпіти та звільнити.

« Військова мати », реж. Олександр Ткачук, Театр драм.

Топ-10 українських п'єс, народжених війною - INFBusiness

Ця вистава також є гострою спробою прояснити реалії військового життя на нульовій позиції з тилу. Текст, створений драматургом і бойовим медиком Аліною Сарнацькою, поставлено військовим режисером Олександром Ткачуком у рамках ініціативи «Ветеранський театр». Цей проект об’єднує ветеранів, які взаємодіють один з одним, зокрема через театральну терапію – вони пишуть п’єси, режисують читання та перформанси та виступають у них.

У центрі оповіді — жінка на війні. Вона доглядає за ранами чужих синів і дочок, поранених у бою серед вибухів, а її власна маленька дитина лежить далеко в лікарні й плаче за матір’ю. Її серце тягнеться додому, але її обов’язок тримає її в армії. Що вона терпить безсонними ночами під обстрілами в бліндажі? Їй виправдовуватися перед звинуваченнями з тилу: «Ти негідник, що покинув свою дитину»? Чи варто їй зважати на твердження командира батальйону, що жінкам місце подалі від передової? Чи потрібно ветеранам, які повертаються з бойових дій, адаптуватися до реінтеграції в суспільство, чи саме суспільство має розвиватися, щоб гідно вшанувати солдатів, які захищали нас на нульовій точці? Саме над такими заплутаними питаннями запрошують нас поміркувати творці «Військової мами».

«Молочник», драматург Оксана Гриценко

Значного резонансу набула вистава «Доярка» авторства Оксани Гриценко, яка розповідає про окупаційне життя. Він розповідає про зворушливу історію трьох поколінь жінок, які живуть разом у селі Кавунівка на Херсонщині, розповідаючи про свій досвід, коли окупанти встановлювали бар’єри прямо за їхнім домом… Відчуття вразливості у поєднанні з внутрішньою силою кинути виклик своїм страхам, трансформація у сприйнятті безпеки.

Источник: www.ukrinform.ua

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *