Микола Точицький: У музейній сфері вкрай важливо відродити кадровий резерв та вирішити питання фінансування
Любов Базів 06/07/2025 10:20 Укрінформ Для ефективної промоції української культурної спадщини вкрай важливо, перш за все, її зберегти та відновити.
Зустріч у Національному музеї історії України у Другій світовій війні зібрала представників музейного сектору та Міністра культури та стратегічних комунікацій України для обговорення важливих практичних питань щодо діяльності національних установ в умовах воєнного стану, а також для окреслення спільних дій, спрямованих на досягнення цілей Стратегії розвитку культури до 2030 року щодо збереження та захисту культурної спадщини.
Міністр передусім наголосив на необхідності дотримання законів про охорону пам'яток у національних заповідниках, музеях та наукових установах. «Історично склалося так, що нам бракувало комплексної стратегії розвитку галузі, а фінансування завжди було недостатнім. Однак, для просування української культурної спадщини вкрай важливо, щоб ми спочатку забезпечили її збереження та реставрацію. Саме цьому ми з моєю командою надали пріоритет», – заявив він на початку зустрічі.
10 ЛИПНЯ У РИМІ БУДЕ СТВОРЕНИЙ МІЖНАРОДНИЙ ФОНД ЗАХИСТУ КУЛЬТУРНОЇ СПАДЩИНИ УКРАЇНИ
Микола Точицький наголосив, що об’єктивна оцінка музейного сектору свідчить про критичну потребу у збільшенні фінансування, як з бюджету, так і за рахунок приватного меценатства.
«У цьому секторі найнижчі зарплати, що робить законодавчу реформу пріоритетом для ICSC з метою підвищення оплати праці працівників та перегляду стратегій кадрового забезпечення. Особисто моєю головною законодавчою метою було виправити цю ситуацію, яка може змінитися лише шляхом зміни суспільного та урядового сприйняття культури. Під час обговорення фінансових питань з тими, хто не готовий розуміти їх юридично, виникають ускладнення. Це залишає нам два варіанти: шукати зовнішнє фінансування або виступати за законодавство про патронат», – зазначив міністр.
За його словами, Міністерство продовжує вести складний діалог щодо патронатства з відповідними державними органами. Для сприяння вирішенню цього питання вперше за 30 років було скликано Міжнародну коаліцію підтримки, до складу якої входять міністри культури країн-партнерів. Зустрічі відбулися в Ужгороді та Варшаві, де Польща зараз головує в Раді ЄС. 10 липня 2025 року під час Конференції з питань відновлення України в Римі тематична панель за участю Європейського комісара, голови ЮНЕСКО та міністрів культури закордонних справ обговорить роль культури в розвитку людського капіталу. На цій конференції Україна також представить концепцію Фонду культурної спадщини України, призначеного для фінансування реставрації культурних пам'яток та об'єктів, пошкоджених війною в Україні.
«ЧИ МАВ Я ПРАВО ЦЕ РОБИТИ? ЗВІСНО, МАВ», – ЧІТКО ПОЯСНИВ ТОЧИЦЬКИЙ ПРИЧИНИ ЗВІЛЬНЕННЯ НАЧАЛЬНИКА ЛАВРИ
Крім того, під час зустрічі з керівниками національних заповідників, музеїв та наукових установ Микола Точицький детальніше розповів про причини звільнення генерального директора Києво-Печерської лаври Максима Остапенка.
Він заявив, що Остапенко був одним із двох керівників, яких міністр викликав невдовзі після його призначення, де були поставлені тактичні завдання, що мали відповідати стратегічним цілям. На зустрічі також був присутній Юрій Савчук, генеральний директор Національного музею історії України у Другій світовій війні. Про результати сприйняття та виконання керівниками національних музеїв поставлених завдань свідчить звільнення одного з них та майбутня організація масштабного заходу на іншому місці — Конгресу місцевих та регіональних влад при Президенті України.
«Наша дискусія на той час була складною, оскільки кожен мав свої плани та бачення. Завдання, поставлені перед старостою Лаври, випливали з аудиту та висновків (обсягом понад 140 сторінок) робочої групи ICSC, яка оцінювала діяльність музею. Ці завдання потребували оперативного виконання для виправлення існуючих недоліків: розробки проектної документації, реєстрації сотень об’єктів у БТІ та ремонту місць, з яких вода капає на голови співробітників. Ми просили виконати принаймні вимоги аудиту», – пояснив Микола Точицький.
Микола Точицький
КОЛИ ПОЧНЕТЬСЯ БЮДЖЕТУВАННЯ НА НАСТУПНИЙ РІК – МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ ПРЕДСТАВЛЯЄ ЦИФРИ НЕВИТРАТНИХ КОШТІВ
Для прояснення ситуації він навів таку інформацію: у Міністерстві культури та стратегічних комунікацій України працює 300 співробітників, тоді як у Києво-Печерській лаврі – 504. Однак навіть модифікація написів мовою, яка мала бути давно деколонізована, контролювалася співробітниками Міністерства в межах заповідника. Що стосується бюджетних питань, то у 2023 році Лавра отримала 124 мільйони гривень. Крім того, були власні кошти, витрати на заробітну плату склали 93 мільйони гривень, а операційні витрати – 30 мільйонів гривень.
«У 2024 році Національному заповіднику Києво-Печерська лавра було виділено 248 мільйонів гривень з державного бюджету. Минулого року власні надходження заповідника склали 50 мільйонів гривень. Хіба не можна було б зробити хоча б якісь мінімальні покращення за допомогою цього фінансування? Крім того, якщо ми проаналізуємо маршрути, видимі будь-якому туристу — як вітчизняному, так і іноземному — який купує квитки до заповідника, ми побачимо, що з 2021 по 2024 рік нічого не змінилося».
Я розумію, що деякі проекти реставрації та ремонту можуть не мати достатнього фінансування. Однак, чи можна було виконати основні завдання, такі як організація документації? Для цього було достатньо коштів. Більше того, чому б не звернутися до міністерства, як це роблять інші установи, які приходять, наймають підрядника, а ми виступаємо гарантами платежів? Ми раніше сприяли цьому, і робота була завершена. Зрештою, коли розробляється бюджет на наступний рік, колеги з
Источник: www.ukrinform.ua