Як у селі на Донеччині “ганяли гадюк”.

Як у селі на Донеччині "ганяли гадюк". - INFBusiness

Як «ганяли гадюк» у селі на Донеччині. Наша спадщина 19.04.2025 09:00 Укрінформ Мешканці Андріївки-Клевцового кидають домівки через російський штурм, але продовжують дотримуватись своїх звичаїв, зокрема своєрідного обряду «Ганення гадюк».

Чарівне історичне село Андріївка-Клевцове, що розташоване вздовж річки Вовча і прилягає до Дніпропетровської області, входить до складу Комарської сільської громади Волноваського району і славиться своїми звичаями. Серед них обряд «Гадина гадюк», який у 2018 році внесено до Національного переліку об’єктів нематеріальної культурної спадщини України.

Нині вся Комарівська громада зазнає безжального російського бомбардування. У селі Андріївці-Клевцове знищено школу, пошту, магазини, будинок культури, сільську раду, бібліотеку, церкву, численні житлові будинки. Більшість жителів переселено. Проте на нових місцях вони зберігають свої традиції, пишаються ними і плекають надію повернутися на батьківщину.

Як у селі на Донеччині "ганяли гадюк". - INFBusiness

ЗА ЯКИМИ ВАЙПЕРАМИ ГОНЯТЬСЯ?

За словами директора Андріївсько-Клевцовського сільського будинку культури Віти Ярмоленко, історія цього краю сягає ХVІІІ століття, а може, й раніше.

– Село засноване 1782 року паном Клевцовим. У нього був син Андрій, звідки і пішла назва. У 1964 році радянська влада змінила назву села на «Іскра». А у 2024 році на виконання Закону України «Про засудження і заборону пропаганди російської імперської політики в Україні та деколонізацію топоніміки» їй повернули історичну назву – Андріївка-Клевцова, – пояснив директор.

Як у селі на Донеччині "ганяли гадюк". - INFBusiness

За її словами, давня традиція «Погоні за гадюками», швидше за все, сягає корінням у дохристиянські вірування, але з приходом християнства вона набула нових ознак. Під час цього обряду використовують гілочки верби, освячені в церкві у Вербну неділю. Ці гілочки зберігають за іконою в хаті до початку Великого посту наступного року. Звідки обряд отримав таку своєрідну назву, в селі не можуть уточнити. У тих, хто з цим не знайомий, це може викликати думки про справжніх гадюк і змій, але це не так.

Пані Віта розповіла, як вперше дізналася про цю традицію.

– Я родом із сусіднього села Гаврилівка на Дніпропетровщині. У 1999 році я вийшла заміж і переїхала в Андріївку-Клевцове. Мені з дитинства мама і бабуся розповідали, що в перший день Великого посту жінкам забороняється ходити по дворах і, не дай Бог, просити чогось. Під час проживання в цьому селі одного понеділкового ранку до мене завітав мій сусід Микола Буша. Він комік і сказав: «Я прийшов, щоб вигнати змій з вашого дому». Він ніс палицю, – поділилася пані Віта.

Як у селі на Донеччині "ганяли гадюк". - INFBusiness

Вона додає, що вираз її обличчя, мабуть, змінився від страху, коли шквал думок промайнув у її голові. «Отже, у нас вдома є гадюки, а мій чоловік нічого не згадував. Де вони, в якій кімнаті, може, під ліжком чи столом, чи навіть під дерев’яною підлогою?» вона розмірковувала.

Як у селі на Донеччині "ганяли гадюк". - INFBusiness

Мальовниче старовинне село Андріївка-Клевцове

«Поки я була в глибокій роздумі, дядько Микола вже був у дальній спальні. Я дивлюся, а він справді за чимось ганяється, лає. Дійшли ми до порогу, сусід попереду тримав палицю, а я позаду, вдивляючись, де ті змії випливуть», – продовжує вона свою розповідь.

Він зазначив, що після цього сусід посміхнувся і сказав: «Тепер, Гавриляночка (так він мене назвав), у тебе вдома чисто, я змій вигнав, але щоб вони не повернулися, тобі треба чарку налити».

– Чесно кажучи, я дав йому пляшку «Перваку», щоб ті змії не повернулися. Але весь день після цього я ходив по дому, зазираючи в кожен закуток, щоб побачити, чи не випливе змія. Аж тоді сусідка повідомила, що це такий інтригуючий і незвичайний ритуал, – хихикнула пані Віта.

Як у селі на Донеччині "ганяли гадюк". - INFBusiness

«ГЕТІТЬ ЗВІДСИ, ЗЛІ І НЕЧИСТІ»

Пані Віта уточнила, що обряд проводять у так званий Масляний понеділок і знаменують собою початок Великого посту, який настає після Прощеної неділі та Масного тижня. У цей день у кожній родині бажаними гостями є хлопчики віком від 7 до 14 років, а також чоловіки. Їх називають «полазники» (від слова «лізти»). Рано-вранці, як тільки світає, вони обходять домівки, кличуть господарів, вітають із настанням Великого посту, пропонують «вигнати гадюк» із хати та двору. Цей термін «гадюки», разом із «рептилії» та «відьми», у розмовній мові стосується всього, що символізує нещастя, зло, хворобу тощо.

«Вужі» зазвичай носять гілочку верби чи осики. Коли хтось із господарів виходить із житла, вітаються

Источник: www.ukrinform.ua

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *