Європейська Бізнес Асоціація (EBA) закликала переглянути рішення Укрзалізниці змінити тарифні відстані між транзитними пунктами в напрямку морського торговельного порту Чорноморськ і Одеського порту, виступаючи за ціноутворення на основі найкоротших залізничних маршрутів.
Згідно з повідомленням прес-служби ЄБА, рішення про зміну тарифних відстаней на користь портових терміналів Чорноморська з січня 2025 року вже призвело до помітного зростання транспортних витрат. Відгуки членів комітету з логістики асоціації свідчать про збільшення приблизно на 2-4,5 доларів США за тонну.
В ЄБА нагадали, що раніше виступали за скасування цього рішення. Крім того, у квітні були внесені зміни до тарифних відстаней також для станції Одеський порт.
«Встановлені тарифні відстані для цих маршрутів не узгоджуються з найкоротшими шляхами транспортування, що призводить до підвищених витрат вантажовідправників», – уточнюють експерти.
Крім того, вони зазначають, що використання більш довгих маршрутів призводить до невиправданого зростання транспортних витрат, створює значне навантаження на експортерів і знижує конкурентоспроможність українських товарів на світовому ринку.
На думку фахівців асоціації, така цінова стратегія Укрзалізниці може мати негативні наслідки не лише для українських підприємств, а й у довгостроковій перспективі для самої компанії. Зростання транспортних витрат може змусити клієнтів шукати альтернативні способи транспортування, потенційно спричинивши зниження обсягів транспортування та, як наслідок, доходів.
«Вибір найкоротших маршрутів також є вигідним для інфраструктурного оператора. Оптимізація маршрутів допоможе рівномірно розподілити навантаження на мережу, зменшить ризики перевантаження окремих ділянок, а також підвищить загальну ефективність і передбачуваність системи», – зазначають в ЄБА.
В асоціації зазначають, що зараз ведеться робота над новою законодавчою пропозицією щодо регулювання ринку залізничних перевезень. Бізнес-спільнота наголошує на життєвій необхідності запровадження стимулів для перевезень за найкоротшими шляхами. Крім того, слід створити механізми для запобігання непродуктивному використанню потужності інфраструктури та сприяння швидкому перерозподілу невикористаної потужності.
«Важливо враховувати траєкторію України до європейської інтеграції. В рамках єдиної європейської залізниці ціноутворення на інфраструктурні послуги має відповідати принципам прозорості, економічної життєздатності та недискримінаційного доступу, відображаючи фактичну пройдену відстань. Європейська практика показує, що застосування таких підходів підвищує ефективність залізничної системи та заохочує до більшої участі вантажовідправників», – наголошують експерти.
У світлі цього ЄБА вважає важливим переглянути методи, які використовуються для визначення тарифних відстаней і розрахунків вартості фрахту, з наголосом на принципі найкоротшого маршруту. Бізнес вимагає скасувати нещодавні зміни в тарифних відстанях між транзитними пунктами в напрямку морських торговельних портів «Чорноморськ» і «Одеський порт», а також забезпечити рівні умови руху для всіх портів.
Источник: www.agroportal.ua