
Фотограф, Getty Images
Коментар до фото, Rafale — багатоцільовий винищувач, який несе велику кількість озброєння, а саме до 9,5 тонн
Україна та Франція уклали договір про посилення обороноздатності України. Дана угода передбачає придбання ста французьких літаків Rafale протягом десятиліття. Окрім авіації, до угоди включено системи протиповітряної оборони (наприклад SAMP/T), безпілотні літальні апарати, радіолокаційні станції та інші оборонні види техніки.
"Це буде найпотужніша система ППО, одна з найбільш дієвих у світі", — зауважив президент Володимир Зеленський на військовому аеродромі Віллакубле, де і було підписано договір.
Президент Франції Емманюель Макрон акцентував, що таке придбання є "вагомим кроком для відновлення українського війська" та одночасно позитивним знаком для французької військової промисловості.
Після сповіщення про можливе постачання, котирування компанії Dassault, виробника винищувачів Rafale, зросли більш ніж на 7%.

Фотограф, CHRISTOPHE ENA/POOL/AFP via Getty Images
Коментар до фото, Макрон та Зеленський підписали угоду про постачання Rafale, ППО та дронів для України
В Єлисейському палаці зазначили, що підписаний документ є декларацією про наміри (letter of intent), а не остаточним договором.
Фінансування угоди планується здійснювати з використанням програм ЄС і, ймовірно, за допомогою заморожених російських активів — однак остаточне рішення щодо цього ще не затвердили у Брюсселі.
Потужна важка машина
Про французький винищувач розповідає військовий експерт ВВС Павло Аксьонов
Складно сказати, чи мав Володимир Зеленський справжній вибір, приймаючи рішення про придбання важких винищувачів для Військово-повітряних сил України. Проте Dassault Rafale, безсумнівно, є одним з найліпших літаків у своєму класі у світі.
Rafale належить до важких багатоцільових винищувачів та відрізняється разючим максимальним бойовим навантаженням — до 9,5 тонн. Це менше, ніж у американського F-15EX, але більше, ніж у будь-якого іншого винищувача цього класу.
Така вантажопідйомність дозволяє брати більше зброї за один політ і забезпечує суттєво вищу ефективність у бою.
Останні версії літака відповідають критеріям покоління 4++ — на рівні з російським Су-35 чи європейським Eurofighter Typhoon.
Наприкінці жовтня Зеленський заявив, що Україна збирається створити сучасні повітряні сили із 250 новітніх винищувачів, у тому числі шведських Gripen, американських F-16 та Rafale. Тоді ж стало відомо, що Київ має намір придбати у Швеції 150 винищувачів Gripen-E.
У великій кількості сучасних військово-повітряних сил зазвичай використовують два види літаків: легкі фронтові та важкі багатоцільові. Здавна, легкі були призначені для боїв поряд з фронтом, а важкі — для більш широкого спектру завдань.
З плином часу функції легких літаків збільшилися, і поділ став відносним: і легкі, і важкі наразі можуть вражати наземні цілі та вести повітряну сутичку. Деякі країни взагалі відмовляються від двох різних видів на користь одного універсального.
Задум України придбати і легкі, і важкі винищувачі цілком вписується у традиційну модель і виглядає розумним. Rafale — коштовна та технологічно непроста машина, тоді як у багатьох завданнях більш продуктивно та економніше застосовувати відносно дешевий та невибагливий Gripen.
До того ж Rafale, створений передусім для потреб французьких ВПС, переважно використовує французьке озброєння, у той час, як шведський винищувач може використовувати європейські та американські ракети.
Обидва літаки здатні працювати разом у повітрі. Як і F-16, вони підтримують протокол Link 16, який дає змогу обмінюватися даними в реальному часі.
Головною складністю у здійсненні таких значних планів залишаються кошти та виробничі потужності компанії Dassault.
Десять років — тривалий строк, а Rafale дуже затребуваний на світовому ринку, замовлень багато, тому навіть такий термін виглядає оптимістично.
