“`html

Автор фото, Прокуратура Харківської області
Підпис до фото, Співробітник прокуратури обстежує рештки реактивного КАБу, яким РФ завдала удару по містечку Лозова на Харківщині 18 жовтня
Росія зуміла значно вдосконалити один з найбільш масових і небезпечних видів зброї – керовані авіаційні бомби. Збройні сили РФ щодня сотнями запускали КАБи по українських укріпленнях поблизу лінії розмежування, а зараз отримали можливість завдавати ударів ними і по віддалених містах.
Вдень 24 жовтня російський новий КАБ вперше досяг Одеської області. Вірогідно, метою було портове місто Південний. Зокрема, командування Повітряних сил ЗСУ о 13:30 у п’ятницю повідомило, що бомба летить над акваторією Чорного моря саме в напрямку цього поселення.
“Під час нинішньої повітряної атаки російська армія вперше використала керовані авіабомби по цивільній інфраструктурі нашої області. Це нова серйозна небезпека для Одещини. Подібні удари становлять колосальний ризик для населення і можуть спричинити великі руйнування”, – заявив керівник обласної адміністрації Олег Кіпер.
Раніше восени удари реактивних КАБів реєструвалися на Дніпропетровщині, Полтавщині, Харківщині та Миколаївщині.
У всіх випадках ця нищівна бомба долала значну дистанцію – понад 100 км – і атакувала тилові міста, які раніше були захищені від цього типу озброєння.
Що це за бомба
Ще наприкінці 2023 року Росія розпочала широке застосування керованих авіабомб на передовій.
А саме, першими зразками подібного виду зброї були радянські фугасні авіабомби, наприклад ФАБ-250 і ФАБ-500, на які встановили універсальний модуль планування та корекції польоту (УМПК). Він виглядає як алюмінієва видовжена і тонка пластина, яка під час польоту випускає особливі крильця. Крім того, модуль має супутникову та інерціальну навігацію та пристрій для нейтралізації радіоелектронних перешкод.
УМПК дало змогу в рази збільшити дальність застосування авіабомб.
Тепер російському літаку-бомбардувальнику не було потреби наражатися на небезпеку і заходити в зону дії української ППО. Він може скидати декілька керованих бомб за 50-70 км від лінії фронту.
Якщо звичайний ФАБ, що вільно падає, мав дальність максимум до 10 км, то модифікований КАБ з “крильцями” міг уражати об’єкти на відстані до 70-80 км.
Остання розробка – реактивний КАБ – має дальність вдвічі більшу. Тобто до 150 і навіть до 200 км.

Автор фото, Сергій Флеш
Підпис до фото, Нова бомба УМПБ-5 на підвісці російського військового літака
Представник Головного управління розвідки Вадим Скібіцький заявив, що в умовах нещодавніх випробувань росіяни змогли досягти дальності застосування нового КАБу в 193 км.
“Протягом вересня-жовтня РФ розробляла і зараз вийшла на остаточне бойове дослідницьке використання авіаційних бомб з новими модулями управління. Вони передбачають, що дальність, бойовий радіус таких бомб дорівнюватиме близько 200 км”, – сказав генерал ГУР.
“На жаль, вони (росіяни, – Ред.) виходять на серійне виготовлення такого озброєння”, – додав він.
З огляду на те, що в РФ вже налагоджене виробництво нових авіабомб, а також залишаються значні запаси ще радянських ФАБ, така зброя може стати дуже серйозною загрозою для українського тилу, в першу чергу для Дніпра, Чернігова, Одеси, Миколаєва, тобто міст, розташованих за 100-200 км від лінії зіткнення.
Наразі фіксуються поодинокі випадки застосування реактивних авіабомб. На відміну від звичайних КАБів, які Росія скидає сотнями на день.
Секрет у двигуні
У розвідці стверджують, що російські керовані бомби збільшеної дії можуть мати декілька найменувань. Найчастіше згадують про “Грім-1” (Грім-Е1 або “Грім-2”) або про новий виріб під назвою УМПБ-5Р.
Основна новизна цього виробу – реактивний двигун, що, власне, дає змогу бомбі летіти втричі довше за звичайний КАБ.
Фахівець із систем РЕБ та зв’язку, голова “Центру радіотехнологій” Сергій Бескрестнов (позивний “Флеш”) говорить, що бойова частина цієї бомби 100 кг, а діаметр виробу 30 см.
“Це не зовсім звичний нам КАБ у форматі авіабомби з крильцями. Цей виріб більше схожий за формою на крилату ракету, в якій прямо з заводу все зібрано в одному корпусі”, – пояснює експерт.
Він також оприлюднив фотографію такої бомби, яка 20 жовтня долетіла майже до околиць Полтави. Тобто подолала понад 120 км від ЛБЗ.

Автор фото, Сергій Флеш
Підпис до фото, Китайський реактивний двигун, який РФ використовує у нових КАБах
На світлинах видно реактивний двигун китайського виробництва.
Профільне видання Defense Express зазначає, що це двигун SW800 від китайської компанії Swiwin. Він є у вільному продажі і росіяни вже застосовували його для своєї крилатої ракети S8000 “Бандероль”.
Його ціна на китайських маркетплейсах від 15 до 17 тисяч доларів.
“Загалом, завдяки китайському двигуну у РФ цілком можуть розраховувати на можливість досить масштабного виготовлення подібних далекобійних засобів ураження”, – підсумовують аналітики Defense Express.
Як цьому протидіяти
Очевидно, це найголовніше питання зараз для української протиповітряної оборони.
Варто враховувати, що за майже 4 роки повномасштабної війни ефективного рішення проти звичайних КАБів так і не було знайдено. Щоправда, українці змогли налагодити досить дієву систему РЕБ для зменшення ефективності цього виду озброєння.
Але залишається інша проблема. Навіть якщо КАБ під дією радіоелектронної боротьби пролетить повз військову ціль, то його 200-500-1000 кг вибухівки все одно впадуть десь поблизу і цілком ймовірно, що на житлові будинки.
Тобто цю зброю росіяни зараз масово використовують більше для залякування мирного населення, а не для військових цілей, пояснював в інтерв’ю ВВС начальник управління радіоелектронної та кіберборотьби Іван Павленко.
“Вони (росіяни – Ред.) регулярно просто кидають КАБи на населені пункти для того, щоб просто тероризувати людей. Щоб змушувати людей виїжджати. Ми ж розуміємо, що це гібридна війна. Одне із завдань – це подолати населення”, – зазначав фахівець.

Автор фото, Прокуратура Харківської області
Підпис до фото, Наслідки прильоту російського реактивного КАБу по містечку Лозова на Харківщині 18 жовтня
При цьому полковник Павленко наголошує, що український РЕБ “дуже ефективний” проти системи навігації російських КАБів. Це зокрема змушує супротивника постійно її вдосконалювати, збільшуючи кількість антен для прийому супутникового сигналу.
Українська влада підкреслює, що найефективніший спосіб, щоб зупинити “КАБовий терор” – це збивати літаки, що їх запускають. Передусім мова йде про Су-34 і Су-35.
Проте це досить складно реалізувати, зважаючи на постійний дефіцит далекобійних зенітно-ракетних комплексів, які могли б уражати ці літаки.
Наприклад, американська система Patriot може збивати такі аеродинамічні об’єкти на дальності до 160 км. Але, по-перше, цих систем і ракет до них дуже мало в Україні, по-друге, переміщення їх ближче до ліній фронту несе суттєві ризики і по-третє, навіть у такому разі новітні реактивні КАБи мають вже дальність до 200 км, тобто теоретично їхні носії захищені від ракет ЗРК.
Тож в України залишається небагато варіантів. Або вдосконалювати РЕБ і відводити бомби від цілі, або намагатися їх збити вогнем в польоті, наприклад, з винищувачів, або ж використовувати проти них дорогі зенітні ракети.
Вочевидь, один з цих варіантів або й декілька одночасно використали для відбиття повітряного нападу на Одещину вдень 24 жовтня.
Це випливає з того, що повітряне командування “Південь” зазначило: область атакувала не одна, а три авіабомби.
В повідомленні вказано, що ППО змогла збити дві з них. Ще одна – впала на відкритій ділянці місцевості “без наслідків”.
Чим саме українці змогли збити новітні КАБи, не повідомляється.
“`
Джерело
