Поділитися Джерело: Live Science
Шосте покоління військових літаків принесе значні зміни у повітряній війні. Чим ці нові винищувачі відрізнятимуться від тих, що були раніше, що передбачатиме їхня конструкція, як вони працюватимуть і чому великі світові держави зараз ініціюють нову конкуренцію в авіаційних технологіях?
Ключові моменти:
- Китай почав випробування моделей J-36 і J-50, а США доручили Boeing розробити новий F-47.
- Майбутні винищувачі матимуть штучний інтелект, вдосконалені двигуни та інноваційні методи камуфляжу.
Якими характеристиками буде володіти наступне покоління бойових літаків?
Значні досягнення в основному будуть зосереджені на стелс-можливостях. Нові винищувачі будуть оснащені штучним інтелектом, покращеними силовими установками та розширеними функціями камуфляжу. Зараз найбільш досконалими моделями є винищувачі п’ятого покоління — F-35 Lightning II, F-22 Raptor (США), Chengdu J-20 (Китай). Вони були розроблені на основі технологій початку 21 століття.
Однак на порозі шосте покоління. Китай активно випробовує J-36 і J-50, а США замовили Boeing створення нового F-47. Як і в попередніх поколіннях, основні інновації стосуватимуться дизайну літаків, авіоніки та озброєння. Тим не менш, не слід очікувати різкого підвищення швидкості або маневреності. Основні зрушення стосуватимуться методології повітряного бою та застосування цифрових технологій.
Подібно до свого попередника, у шостому поколінні пріоритетом стане стелс. Завдяки корпусу унікальної форми та покриттю, яке поглинає радіолокаційні хвилі, ці літаки можуть залишатися непомітними для радарів та інфрачервоних систем. Навіть у разі виявлення у протиборчих сил буде мінімальний час для відповіді.
Конструкція планера, зокрема ромбовидна конфігурація, ймовірно, буде збережена, але буде вдосконалена. Сучасною тенденцією є мінімізація або повне видалення вертикальних стабілізаторів оперення. Рідинні приводи також слугуватимуть допоміжним цілям — пристрої, які маніпулюють потоком повітря над крилами за допомогою сильних повітряних потоків. Усунення вертикальних компонентів покращить стелс-профіль літака. Крім того, можна очікувати впровадження нових матеріалів, які поглинають радіолокаційні хвилі.
Поділіться
Іншим значним досягненням є розробка двигунів з адаптивним циклом. Вони працюватимуть у трипотоковому режимі, де додатковий потік повітря підвищить ефективність і забезпечить тривалий надзвуковий політ без використання форсажних камер.
Для різних регіонів можуть бути розроблені два типи планерів. Один буде більшим, оптимізованим для операцій у Тихому океані, з акцентом на радіус дії та корисне навантаження. Інший буде більш компактним, відповідним для європейських середовищ, де маневреність має вирішальне значення.
У шостому поколінні кабіна перетвориться на високотехнологічний командний центр. Пілот отримуватиме дані в реальному часі від літаків союзників, наземних станцій і супутників. Система також буде здатна активно виводити з ладу датчики противника, ускладнюючи роботу ППО супротивника.
Ключову роль відіграватимуть дрони. Пілот керуватиме зграєю безпілотників: від автономних підрозділів підтримки до більш економічних бойових машин, здатних прикриватися або виконувати різні місії. Штучний інтелект матиме важливе значення в цій координації — пілоту потрібно лише вказати ціль, і безпілотник самостійно виконає свою мету.
Озброєння також просуваються вперед. Ракети, які можуть розвивати гіперзвукові швидкості, залишаючись непомітними для датчиків, будуть інтегровані в арсенал. У майбутньому системи спрямованої енергії, зокрема лазерна зброя, можуть стати реальністю, хоча вони ще знаходяться на стадії розробки.
У США є окрема програма для ВМС, F/A-XX, яка доповнить F-47. Паралельно Велика Британія, Італія та Японія співпрацюють у створенні спільного літака в рамках ініціативи GCAP, який має стати наступником Eurofighter Typhoon і Mitsubishi F-2. Тим часом Німеччина, Франція та Іспанія беруть участь у проекті FCAS, спрямованому на заміну літаків Rafale і Typhoon.
Поділіться
Розробка винищувачів шостого покоління вже триває, але залишаються невизначеності щодо вартості, термінів і технічної здійсненності. Якщо для розробки п’ятого покоління знадобилося більше десяти років, ця нова хвиля, ймовірно, буде ще складнішою. Очікується, що такі літаки залишатимуться в експлуатації щонайменше 30 років, але лише час покаже, чи буде ця технологія продовжувати застосовуватися у світі, що постійно розвивається.
Источник: online.ua