
У сучасному світі грань між реальним та віртуальним існуванням практично стерлася. Ми проводимо по цей бік екрану наради, проходимо навчальні курси, беремо участь у корпоративних та сімейних святах. Цифрове середовище видозмінює наше спілкування, пропонуючи нові форми взаємодії та інструментарій. Обживаючи новий простір, ми поступово виробляємо нові правила ввічливості, які допомагають порозумітися етикетного спілкування. Я зібрав 5 правил, які допоможуть вам налагодити успішну інтернет-комунікацію.
Правило 1. Стікери, емоди, гіфки – віртуального спілкування вершки
Стікери, гіфки та емодзі – це чудовий інструмент для тих, хто хоче створити неформальну атмосферу спілкування. Однак використовувати їх треба з великою обережністю, ретельно обираючи відповідну ситуацію:
- не варто надсилати їх незнайомим людям, особливо замість вітання. Швидше за все, адресат просто неправильно вас зрозуміє;
- не можна відповідати наклейкою або гіфкою на довгий текст. Така відповідь може образити співрозмовника;
- відправляйте стікери лише тим людям, які ними користуються. Деякі люди ставляться до них дуже негативно!
- уникайте використання стікерів та емодзі в діловому листуванні.
Дуже важливо дотримуватись комунікативного балансу: використовуйте стікери з тими співрозмовниками, які самі охоче надсилають вам анімовані повідомлення.
Правило 2. Посиланням ділитися – підписати не лінуватися
Якщо ви хочете поділитися посиланням на цікаву публікацію або відео, то не забудьте супроводжувати її короткою характеристикою, наприклад:
подивися, яке кумедне відео/ось так можна прикрасити квартиру/давай замовимо цю піцу
Тоді адресат перейде за посиланням з правильно сформованими очікуваннями, а не гадатиме, що на нього чекає: корисна інформація або спам.
Правило 3. Пишіть імена з великої літери, а “ви” – з маленької
Норма спілкування в месенджерах досить демократична: тут ви можете розпочинати пропозицію з маленької літери. З маленької літери можна писати і назви книг, фільмів чи міст. А ось на написанні імені співрозмовника зусиль краще не економити: завжди починайте ім'я з великої літери, щоб тим самим виявити свою повагу.
Що стосується вибору між ввічливим “ви” і ще ввічливішим “Ви”, то я рекомендую частіше використовувати перший варіант. Ми пишемо “Ви” з великої літери, коли звертаємося до однієї людини в офіційному листі і нам дуже важливо наголосити на поважному відношенні. Наприклад, у разі запрошення начальника на урочисту подію чи вітання з Новим роком.
Правило 4. Голос чи текст?
Текстове повідомлення залишається найнейтральнішим способом комунікації: воно не вимагає додаткових зусиль від співрозмовника, не завдає дискомфорту у разі, якщо він перебуває на зустрічі або нараді. Цей формат найкраще підходить для спілкування з незнайомими/малознайомими людьми, з якими ви поки що не встигли виробити звичний для всіх стиль комунікативної взаємодії.
Якщо сформулювати коротке етикетне правило, воно буде таким: що більше соціальна дистанція з співрозмовником, то краще саме текстовий формат спілкування.
Правило 5. Коректно називайте файли, які надсилаєте
Найчастіше ми називаємо файли на кшталт документа: договір, презентація, доповідь. Уявіть, скільки таких договорів накопичується у адресата.
Дотримання правил цифрової ввічливості передбачає піклування про час співрозмовника. Ось які дані можна вказати у назві файлу:
- тип документа (договір, презентація, стаття)
- про що (про купівлю, мовний етикет)
- кому (колегам, студентам, гостям)
- від когось (Лінгвоїд, Дзен, директор).
За цим алгоритмом ця стаття мала б таку назву: Стаття_етикет_передплатникам_Лінгвоїд. Погодьтеся, дуже зручний формат!
