
Ситуація з паперовими засобами масової інформації в усьому світі нині під великим питанням через Інтернет, що стрімко розвивається. Погляди цей процес різні.
Але однозначно те, що Захід значно випереджає Росію за рівнем застосування інтернет-технологій на побутовому рівні. Там звичайне явище, коли в сім'ї два-три комп'ютери (великий настільний, переносний ноутбук та планшет із усіма функціями, які необхідні у сучасному житті). Зрозуміло, в сім'ї у кожного є і просунутий мобільник, що дозволяє нормально відкривати і дивитися сайти. І ось на цьому тлі редакції більшості паперових видань поспішають зайняти свою нішу в Інтернеті.
Це за багатьма показниками дуже вигідно. Насамперед відхід видання в Інтернет дає можливість різко зменшити витрати на поліграфію. А в таких країнах, як, наприклад, Америка, практично немає чорно-білих газет – там все у кольорі та на дуже високому поліграфічному рівні. Зрозуміло, це задоволення «влітає» редакціям у круглу суму. Але якщо серед читачів є стійкий інтерес до електронної версії газети, то простіше та зручніше щодо фінансів для редакції основну масу передплатників отримувати за допомогою Інтернету. І спочатку безкоштовна електронна версія поступово стає платною.
Варіантів тут кілька. Найбільш поширеним був раніше варіант розсилки електронної газети в архіві RAR за поштовими адресами. Кожен архів має свій пароль, який треба було купити на якийсь термін. Другий варіант (активно задіяний зараз) – доступ до сайту лише для зареєстрованих користувачів із додатковою реєстрацією. Без реєстрації можна зайти лише на головну сторінку. Додаткова реєстрація дає змогу відкрити електронний випуск газети. При цьому вводиться куплений пароль. Він дійсний на місяць, квартал чи рік. Пароль індивідуальний і досить складний (цифри, великі та великі літери).
Є й інші варіанти підписки. Але не в них суть, а в тому, що електронна версія газети дає можливість редакції значно заощадити на поліграфії (тираж паперового видання може бути мінімальним – друкується та поширюється лише для тих, хто звик саме до паперової газети, а також у невеликій кількості ще йде вроздріб). Суттєво знижуються й витрати на доставку паперового видання передплатникам.
У Росії це дуже далеко. Але питання, чи виживуть у нас паперові видання, теж набирає гостроти. Думаю, що виживуть. Але лише за умови, якщо редакції грамотно перебудують свою роботу і вже зараз наполегливо почнуть готуватися до найгірших часів. Тиражі, безумовно, сильно впадуть у всій країні. Але винний у цьому Інтернет буде лише частково. У нас зовсім інше економічне підґрунтя для падіння тиражів, ніж на Заході. Там тиражі впали через масову інтернетізацію населення та порівняно швидкий догляд на цьому ґрунті редакцій у Мережу. У нас тиражі падають через низьку платоспроможність населення, зростаючу вартість передплати, зниження інтересу у людей до газет з низки причин. Утриматись від розвалу редакціям у такій обстановці буде дуже складно.
Уживатися в редакціях паперових видань з Інтернетом все одно знадобиться. Хоча б через те, що сайт дає можливість розширити рамки впливу реклами. Отже, у редакції з'являється реальний шанс заробляти на цьому. Хто не встигне підняти свій сайт до такого рівня під час падіння підписного тиражу, той зіткнеться з фінансовою кризою в окремо взятій редакції.
Мінімальний тираж зараз для виживання з урахуванням поточних цін на папір, фарбу, друк, транспортування газети – три тисячі екземплярів. Це при стійкому попиті на видання, хорошому обсязі реклами та оголошень в газеті, власній системі доставки (якщо мова про невелике місто) та якихось ще коштів (подачі від співзасновників). Але ж рекламодавці теж вміють рахувати гроші. І компромісний варіант у редакції для них лише у тому, щоб дати їм можливість вийти зі своїми товарами та послугами за межі міста чи району. Здавалося б, все ясно та зрозуміло. Але відкриваєш інший сайт міської чи районної газети та розумієш, що він створений для «галочки», для звіту перед вищим органом і жодного рубля доходів редакції не дає і дати не може у такому вигляді.
То ворог чи друг Інтернет паперовим виданням? Думаю, що друг. Але лише тим редакціям, де хочуть грамотно з ним потоваришувати. Яким чином? Ось найпростіші способи. Вартість передплати на електронну версію встановлюється нижче, ніж на паперову. Вартість розміщення реклами та оголошень в електронній версії теж нижча, ніж у паперовій. При оплаті передплати електронної версії на рік користувач має право на зниження вартості передплати наступного року.
Зрозуміло, можуть бути інші привабливі пільги.
